Przejdź do treści Przejdź do menu

W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie w ramach naszej strony internetowej korzystamy z plików cookies. Pliki cookies umożliwiają nam zapewnienie prawidłowego działania naszej strony internetowej oraz realizację jej funkcji.

Wykorzystywane w celu zapewnienia prawidłowego działania serwisu internetowego. Dzięki tym plikom nasz serwis internetowy jest wyświetlany prawidłowo oraz możesz z niego korzystać w bezpieczny sposób. Te pliki cookies są zawsze aktywne, chyba że zmodyfikujesz ustawienia swojej przeglądarki internetowej, co jednak może skutkować nieprawidłowym wyświetlaniem serwisu internetowego.

Odkryj talenty swojego dziecka.

Znamy nasze dzieci bardzo dobrze, widzimy ich predyspozycje, ale czy na pewno pozwalamy im swobodnie rozwijać talenty i czy na pewno wiemy, jakie one są? Bardzo często dziecięce uzdolnienie mylone są z osiągnięciami i wynikami szkolnymi. Zamykając nasze postrzeganie w zdaniach- „ma talent do matematyki”, „typ humanista”, „zdolny z plastyki” upraszczamy sprawę i być może tracimy możliwość wydobycia niepowtarzalnego potencjału, jaki ma w sobie każde dziecko.

O czym zatem mówimy, jak dostrzec talent, który może być bardzo nietypowy? Myśląc o talencie mówimy o pewnej predyspozycji, wrodzonej sile, która objawia się na różnych płaszczyznach. Talent to inaczej mówiąc dar. I każdy z nas go ma, co więcej nie jeden, co najmniej kilka. Instytut Gallupa, z którego narzędzi badań psychologicznych możemy skorzystać również poprzez internet, wskazuje następujące wyszczególnienie terenów wrodzonych sił :)

Zastanawiając się zatem, które z tych określeń pasują do konkretnego dziecka, przeanalizujmy poszczególne potencjały:

  • osiąganie ( ambitny, pracuś, człowiek czynu, pełen energii, staranny, niezależny, zmotywowany, chce podejmować własne decyzje, sam inicjuje zadania)

  • troska o innych ( ma wielkie serce, oddany, wolontariusz, przyjacielski, miły, uczynny, lubi pomagać)

  • rywalizacja (zwycięzca, porównuje się do innych, nastawiony na rezultaty, chce i lubi być lepszy od innych, dobrze odnajduje się z sytuacji, gdy trzeba się z kimś ścigać)

  • pewność siebie ( kierownik, lider, niezależny, pewny, stanowczy, lubi kontrolować innych, lubi podejmować ryzyko, chce błyszczeć)

  • niezawodność ( lojalny, zaangażowany, poświęcający się danej sprawie, wiarygodny, można na nim polegać, chce , by inni mu ufali, odpowiedzialny)

  • odkrywczość ( eksplorer, naukowiec, badacz, pasjonat, zainteresowany, zadający pytania, ciekawy)

  • wizjonerstwo (marzyciel, kreatywny, inspirujący, z dużą wyobraźnią, nastawiony na przyszłość, pełen nadziei)

  • organizacja ( dbający o szczegóły, o porządek, ceniący kolejność, rytuały, systematyczny, przestrzegający reguł)

  • obecność (gwiazda, otwarty, widoczny, wszędzie go pełno, wpływowy, performer, podziwiany, lubi rozweselać innych)

  • nastawienie na relacje (przyjaciel, łącznik, nauczyciel, przewodnik, lubiany, towarzyski, gracz zespołowy, lubiący gości).

Patrząc na dziecko według tych predyspozycji widzimy więcej niż uproszczane szufladki podziału na przedmioty ścisłe i humanistyczne czy artystyczne i sportowe. Myślimy też szerzej, przecież wiele dzieci ma uzdolnienia z pozornie przeciwstawnych biegunów i one pięknie łączą się w jego indywidualności.

Jak zatem pomóc odkryć prawdziwe „ ja” dziecka, „ja” pełne potencjału? Jak pomóc mu ów potencjał realizować?

W kilku słowach-

Bądź uważny- obserwuj, co sprawia przyjemność dziecku, za czym podąża, , co go interesuje.

Pozwól mu się bawić-pamiętaj, że zabawa to naturalna, wspaniała metoda nauki. Pierwszym krokiem ku budowaniu takich cech jak wytrwałość i koncentracja na celu, podążania za swoją pasją jest właśnie zabawa.

Spójrz na zainteresowania swojego dziecka z szerszej perspektywy- jeśli świetnie gra w piłkę, przyjrzyj się, co sprawia mu największą frajdę- ruch, taktyka, rywalizacja, poczucie bycia w drużynie? Stwórz dziecku możliwość realizowania tego, co sprawia mu największą radość, zwłaszcza tam, gdzie może mieć pewne wyzwania.

Obserwuj, w jakich dziedzinach twoje dziecko szybciej się uczy. Pamiętaj, by nie zawężać talentów dziecka do ściśle szkolnych obszarów. Twoje dziecko może być przecież świetnym negocjatorem, utalentowanym kucharzem czy mieć tzw. „zielone palce”- smykałkę do ogrodnictwa

Pozwól dziecku szukać nowych obszarów, obserwuj, czy jest jakiś wspólny element różnych dyscyplin, które lubi. Na przykład kreatywność, która może być ważną stroną wielu pozornie odległych tematów.

Wzmacniaj i rozwijaj talenty- prowadzi to do rozwijania jego mocnych stron, jeśli widzisz że np. lubi się troszczyć o innych, podsuń pomysł wolontariatu albo pomocy kolegom w nauce.

Dziel się z dzieckiem informacjami zwrotnymi na jego temat, mów, co obserwujesz, doceniaj konkretne np. „zauważyłem, że lubisz wyznaczać sobie cele i i je osiągać- postanowiłeś nauczyć się jeździć na rolkach i cały tydzień intensywnie ćwiczyłeś! Widzę, ile pracy włożyłeś w to i jak teraz śmigasz!”. Ważne są szczegółowe, prawdziwe informacje, natomiast chwalenie typu „pięknie, świetnie, wspaniale” często staje się rutynowym komunikatem, który nie przynosi żadnego poczucia satysfakcji dziecku. Radość, dostrzeżenie aktywności, powstają w pełnym zainteresowaniu, poświęceniu czasu dziecku, choć na chwilę, ale w stu procentach.

Pokaż dziecku, że jego zainteresowania i pasje są dla ciebie ważne, cieszcie się jego radościami, nawet małymi sukcesami.

Rozmawiaj o zainteresowaniach twojego dziecka ze znajomymi, być może będzie miało możliwość uzyskania wsparcia w relacjach w temacie rozwoju swoich umiejętności.

Wykorzystuj zainteresowania dziecka w codziennym życiu, w sprawach rodzinnych- np. „Jarek lubi analizować, może przygotuje listę rzeczy „plażowych” na wakacje.

Pamiętajmy-

Każde dziecko, każdy człowiek zasługuje na to, by odkryć i realizować swoje pasje!

P.S.

Jako pomysł aktywności, proponuję grę, która może nam pomóc odkryć potencjał dziecka: „Odkrywcy skarbów”

Z grubego kartonu (który możesz później zalaminować) wytnij 36 kart z pytaniami, które na rewersie nie powinny różnić się od siebie. Na zmianę losujcie karty, próbując udzielić odpowiedzi. Gra kończy się, gdy wszystkie pytania z kart zostaną przeczytane. Wyniki mówią same za siebie :), ale koniecznie rozmawiajmy o tym, co się z nich wyłania.

Przykładowe pytania:

  • Wolisz być obserwatorem czy uczestnikiem?

  • Co chciałbyś osiągnąć?

  • Kto jest najmądrzejszą osobą, jaką znasz i dlaczego?

  • Czego chciałbyś się nauczyć?

  • Co byś zrobił, gdybyś wygrał milion w totolotka?

  • Kto nauczył Cię najwięcej w życiu?

  • Co najbardziej niezwykłego chciałbyś zrobić w życiu?

  • W czym chciałbyś być lepszy?

  • Czy chciałbyś coś zaplanować?

  • Co jest Twoją mocną stroną?

  • Skąd wiesz, że inni Cię słuchają?

Dobrej, owocnej we wnioski zabawy!

Rozwijając talenty żyjemy z pasją.

Pasja to smak życia, warto ją odkryć :)

Katarzyna Dyga- Szymonowicz

Źródła:

https://www.focus.pl/artykul/34-talenty?page=2

https://zwierciadlo.pl/artykul/jak-odkryc-w-sobie-talent?strona=1

„ Dodaj mi skrzydeł” J.Steinke- Kalembka